Banaanista terveyshyötyjä aivoille


Ruokavaliomme ja nauttimamme ravintoaineet vaikuttavat merkittävällä tavalla terveyteemme ja eri kehonosien toimintaan. Aivot eivät tee tässä poikkeusta. Ravinto määrittää keskeisesti välittäjäaineiden toimintaa ja ohjailee siten niin psyykkisiä kuin fyysisiäkin tuntemuksiamme sekä kokonaisvaltaista hyvinvointiamme.

Mielialaa voimakkaimmin säätelevä aivojen välittäjäaine, serotoniini, muodostuu ravinnossa olevasta aminohaposta eli tryptofaanista maitohappobakteerien avustuksella. Tryptofaania on joissakin ruoka-aineissa runsaammin kuin toisissa. Hedelmistä juuri banaanien tryptofaanipitoisuus on erityisen korkea. Banaaneissa on tryptofaanien lisäksi B6-vitamiinia, joka on välttämätöntä serotoniinin muodostumiselle.

Serotoniinia tarvitaan paitsi mielialojen tasaisena pitämiseen myös rentoutumiskykyyn nukkumaan mentäessä. Lisäksi banaanin sanotaan vaikuttavan hyvään unenlaatuun. Näistä syistä banaani onkin mainio iltapala. Serotoniinin tuotantoa edistävänä ja siten mielialaa nostattavana terveellisenä ruoka-aineena banaaneja suositellaan myös masennukseen taipuvaisille henkilöille. Serotoniinin vaikutuksista voi lukea lisää artikkelistamme Serotoniini pitää masennuksen loitolla.

Banaaneissa on runsaasti hiilihydraatteja, kuten glukoosia, jota aivot käyttävät polttoaineenaan. Verensokerin laskiessa tai rasituksen jälkeen banaani on hyvä välipala, sillä koko keho saa siitä energiaa, aivotoiminta vireytyy ja mieliala kohenee nopeasti. Toisin kuin sokeriset juomat ja makeiset, banaani ei aiheuta nopeasti ohimenevää energiapiikkiä, vaan se luovuttaa energiaa tasaisemmin kehon käyttöön.

Banaanien sisältämä kalium edistää hapenkulkua aivoissa sekä hermosolujen keskinäistä viestintää. Runsaan kaliumpitoisuutensa vuoksi banaanin sanotaankin lisäävän keskittymiskykyä ja parantavan oppimistuloksia. Kaliumin on todettu laskevan myös verenpainetta ja banaanien syömisellä arvioidaan olevan merkitystä myös aivoinfarktien ehkäisyssä.